Difi og NorStella inviterer til Samhandlingsarena #13
Digitalt førstevalg – hvordan utvikle gode, brukerorienterte tjenester?
AVHOLDT - Medlemmer kan få presentasjon tilsendt, ta kontakt på norstella@norstella.no
Jon Arve Risan, NorStella
«Digitalt førstevalg» og «brukeren i sentrum» er helt sentrale elementer i Digital Agenda, men fortsatt sendes tonnevis av skjemaer på papir og mange offentlige- og private virksomheter organiserer seg etter gammel silo-modell. Det er også en utfordring at noen aktører fokuserer på offentlig sektor alene – men digitaliseringen med brukeren i sentrum forutsetter at hele Norge tas med (også næringslivet).
I god Samhandlingsarena-ånd legger vi opp til noen spennende innledende lyntaler i kombinasjon med god anledning til debatt/nettverksarbeid. Nytt spennende innslag denne gangen er en demo fra Difi («proof of concept»). Regjeringen krever at alle statlige virksomheter skal realisere digitalt førstevalg hvor brukerorientering er hovedprioritet. Difi ser på hvordan vi i Norge kan bruke noe av det de har gjort i gov.uk når man skal utvikle gode digitale tjenester fra A til Å. I god «Lean Innovation» stil lover de nå å «throw it out there» - vise frem noe i en tidlig fase for å få tidlig feedback fra markedet/brukerne («fail fast»).
​
Etter innledende lyntaler og demo deler vi oss i små grupper og kjører Lean Coffee diskusjoner rundt de konseptene som oppfattes som mest interessante for Norge (av de 18 hovedprinsippene de har i gov.uk). Til slutt samler vi oss til oppsummering og avsluttende debatt.
Dato: 27. september 2017 kl 10 - 14
​
Sted: Thon Conference, Universitetsgaten 26, Oslo
Last ned / print program:
Relevante linker:
-
Arrangementet 2.februar (Samhandlingsarena #12):
https://www.linkedin.com/pulse/%C3%A5rets-it-direkt%C3%B8r-statssekret%C3%A6ren-og-finansbyr%C3%A5den-kommer-skibeli -
Om not-for-profit stiftelsen NorStella: NorStellas oppgave er å bidra til digitaliseringen av Norge gjennom å være en nøytral møteplass som aktivt bidrar til økt samhandling på tvers av næringer, sektorer og profesjoner. Aktivt bidrag innebærer å invitere til konferanser og workshops, og ved behov ta initiativ til å etablere nettverksgrupper for dypdykk innen spesielle områder
https://www.norstella.no/noen-fakta-om-norstella -
Om Difi: Difis oppdrag er å utvikle og fornye offentlig sektor. Difi skal bidra til en effektiv, tillitsvekkende og åpen forvaltning, og en IKT-politikk for verdiskapning og deltakelse for alle. Statlig og kommunal sektor er Difis primærmålgruppe, men Difi arbeider også mot næringsliv, frivillige organisasjoner og innbyggere. Difi tilbyr veiledningsmateriell for hvordan offentlige virksomheter skal realisere digitalt førstevalg
https://www.difi.no/fagomrader-og-tjenester/digitalisering-og-samordning/digitalt-forstevalg
.