Formål
Visjon
NORSTELLA skal bidra til bedre, økt og enklere samhandling mellom offentlig og privat sektor på alle relevante områder
​
Misjon
​
NORSTELLA skal etablere og fasilitere møteplasser for deling og innovasjon som er kjennetegnet av nøytralitet og høy faglig kvalitet.
​
​
Hva gjør vi?
​
NORSTELLAs oppgave er å bidra til digitaliseringen av Norge gjennom å være en nøytral møteplass som aktivt bidrar til økt samhandling på tvers av næringer, sektorer og profesjoner. Aktivt bidrag innebærer å invitere til konferanser og workshops, og ved behov ta initiativ til å etablere nettverksgrupper for dypdykk innen spesielle områder.
​
Mål
​
Hovedmålet vårt er å bidra til effektivisering og verdiskapning i offentlige og private selskaper, ved å være en pådriver for
​
-
Forenkling av regelverk, prosesser og prosedyrer innen nasjonal og internasjonal næring/handel, både i privat og offentlig sektor.
-
Effektiv implementering og lønnsom bruk av standardisert datautveksling mellom organisasjoner/enheter.
På grunn av NORSTELLAs uavhengige posisjon i markedet, kan NORSTELLA betjene enhver aktør og bedrift i markedet. På den måten kan vi bidra til etablering av tverrsektorielle løsninger, basert på åpne standarder som for eksempel UN/CEFACT, UBL og ebXML til fordel for alle brukergrupper/aktører.
​
​
Medlemmer
​
NORSTELLA har medlemmer i mange bransjer, som representerer både handel, industri, transport og serviceindustri. Både små og store er representert, og blant medlemmene finner vi også statlige og kommunale virksomheter.
​
​
Finansiering
​
NORSTELLA finansierer sin virksomhet gjennom:
-
medlemsavgifter
-
forskjellige faste oppdrag
-
prosjekter, utredninger, konferanser, kurs, dokumentsalg, tjenester og lignende
​
Last ned heftene:
​
Om NORSTELLA frem til stiftelsen (2003) av Karl I. Isaksen.
​
NORSTELLA - en pådriver for elektronisk samhandling (en historisk reise gjennom 30 år) av Arild Haraldsen (2017).
​
​
Tidslinje
​
1994 Norsk EDIPRO etableres
​
1994-1995 Flere prosjekter bl.a. "Standardavtale for utveksling av eHandelsmeldinger" og Elektronisk signatur EDI".
​
1999 Standard transportdokument og strekkoding for transportsektoren.
​
2000-2001 EDI-meldinger for elektronisk transitt av tolldeklarering.
​
2001-2003 Åpent infrastrukturprosjekt basert på ebXML.
​
2003 TransportXML etablert
​
2003 Norsk EDIPRO byttet navn til NorStella, med en ny internettbasert strategi.
​
2004 NorStella er en del av initiativet for eFaktura.
​
2005 NorStella overtar som leder av NordiPro.
​
2006 ShortSeaXML-prosjektet startet, basert på ebXML og Core Components.
​
2007 NorStella blir en del av NESUBL – global standardisering av elektroniske meldinger, basert på UBL.
​
2009-2012 FINT-prosjektet ble fullført med støtte fra Forskningsrådet og en lang rekke norske virksomheter (havner, rederier transportører, IT-bedrifter, mv.) som medvirkende. Skifte av daglig leder.
​
2013 Ny forretningsstrategi etableres. NorStella deltar med kompetanse på forretningsanalyse mot Horizon 2020.
​
2014 Aktivt samarbeid med semicolonprosjektet hva gjelder samhandlingsarenaen. NorStella gjennomfører brukerundersøkelse/TTIP faktainnsamling på oppdrag fra NHO.
​
2015 Ny driftsmodell etablert. Vi drar i gang faggruppe digital samhandling. NorStella inngår avtale om faglig samarbeid med EEMA (The European Association for e-Identity & Security).
​
2016 NorStella dokumenterer historien de siste 30 år. Vi fokuserer på fremtiden gjennom konferansen NorStella Nye Muligheter og Blockchain. Det etableres kommunefokus gjennom K429 (endret senere navn til K+).
​
2017 Årets tema "Hvordan bruke markedet for å realisere digitale tjenester for det offentlige". Hovedtema 2 var å belyse i hvilket mon vi kan hente inspirasjon og læring fra England og gov.uk.
​
2018 Etablering av nettverksgruppen Digitale Toppledere med et åpnings-seminar hos Difi. Ut fra dette sprang behovet for en ekspertgruppe på Datadeling. Første møte på våren.
​
2019 Godt besøkt samhandlingsarena med tema "Data er ikke gull - ennå". Vi overleverer senere på året rapporten "Juridiske hindre ved digitalisering" til Digitaliseringsminister Nikolai Astrup. Denne fikk stor positiv oppmerksomhet.
​
2020 Året startet bra, men bråstopp knyttet til COVID-19 tvang oss til å legge om til 100% virtuell aktivitet (webinarer) og avlyse planlagte samlinger. Innenfor de begrensninger som gjaldt fikk vi avviklet en godt besøkt konferanse om AKSON i oktober (100 i salen og 200 på stream)
2021 Fortsatt preget av pandemien så vi er henvist til digitale kanaler og å utnytte disse så godt vi kan. Vi overtar ansvaret for forvaltning av Oxalis; markedets beste verktøy for eProcurement (www.oxalis.network)
​
2022 Ut av pandemien og inn i vår nye aktivitetsform; Folkemøte. Ganske likt med Samhandlingsarenaene, men med betydelig større vekt på toveis dialog og samspill med publikum. Erfarte at direkte streaming er krevende. Asynkronitet (opptak) fungerer bedre. Internasjonal handelsforenkling i ferd med å finne form og farge med to forutsigbare møter ila året.
​
​
​