top of page

Adviseringsmelding

Adviseringsmeldingen versjon 2, Transport Notification er nå klar for høring.

Alle eksempelmeldinger er representert som UBL-meldinger på XML-format i henhold til regler for å kunne utveksles i Peppol-nettverket.

 

Følgende dokumenter er lagt ut for høring:

Kommentarer / høringssvar til meldingsstandarden skal sendes til norstella@norstella.no

 

Benytt dette skjema:

Høringsfrist er onsdag 25. juni 2025.

Høring 2025
Mars 2025
Status pr. mars 2025

Notat fra Arbeidsmøte 24. mars 2025

For å kunne utveksle Adviseringsmeldingen i Peppol-nettverket er det besluttet å utvikle en XML-utgave av meldingen basert på UBL-meldingen Transportation Status versjon 2.4. Denne er allerede i bruk i Peppol i versjon 2.3. Meldingen vil i første omgang utvikles som en norsk profil med antatt navn EHF Adviseringsmelding.

Selve utviklingsjobben vil utføres av Peter Borresen som har jobbet lenge i Peppol-systemet og også er medlem av Peppol Logistics. Vi anser at dette vil være positivt for prosessen med å få meldingen godkjent i Peppol.

 

Som forberedelse til utviklingsarbeidet vil arbeidsgruppen gjennomføre 2 møter og gjøre nødvendige oppdateringer av spesifikasjonen som følge av endringer fra Digitoll. Det gjelder spesielt innføring av muligheten for å registrere en transport med et antall house uten å angi master-nivå.

Som input til første møtet hadde Kenneth fra Emma Systems oppdatert Meldingstabellen (Excel-arket) og lagt inn en ny dokumenttype med tilhørende elementer. Forslag til navn på dokumenttypen var

  • DigitalMODirectHouse

 

Forslaget fra Kenneth ble gjennomgått uten vesentlige kommentarer.

Det ble samtidig besluttet å ikke ta inn en egen dokumenttype for kansellering som tidligere er foreslått.

Videre prosess er å gjennomføre et nytt arbeidsmøte mandag 31. mars 2025 for å ferdigstille spesifikasjonen slik at NORSTELLA kan inngå avtale med Peter Borresen om utviklingsjobben. Denne er planlagt påbegynt rett etter påske med ferdigstilling innen sommeren.

 

Det planlegges også møter i arbeidsgruppen frem mot sommeren for å gjøre eventuelle avklaringer knyttet til utviklingsjobben.

August 2024
Status pr. august 2024

 

I mai 2024 startet NORSTELLA, sammen med noen sentrale systemleverandører i markedet et løp for å teste bruk av Peppol-nettverket for utveksling av Adviseringsmeldinger. Med på testingen var systemleverandørene Emma Systems, Systema/WiseTech Global og Tietoevry. I tillegg var Bilfinger med som aktør.

Testingen ble gjort i Peppols testnettverk, og som forberedelse registrerte vi Adviseringsmelding som en lovlig meldingstype i Elma test.

De første meldingene ble generert av Systema like før ferien og disse ble overført til Tietoevry som fungerer som aksesspunkt i Peppol både for Systema og Emma. Etter et par testrunder ble første melding korrekt overført og bekreftet mottatt av Emma nå i begynnelsen av august. Planen er også å sende meldinger fra Emma til Systema som del av testen. Med dette mener vi å ha verifisert at Peppol-nettverket kan brukes for å utveksle Adviseringsmeldinger.

Planen videre er å  fortsette med flere tester der vi også pakker opp og kontrollerer innholdet i meldingene og importerer disse inn i mottakssystemene på begge sider. Men dette krever noe utviklingsarbeid hos Emma og Systema.

Status pr. juni 2024

 

​​Arbeidsgruppen startet med å kartlegge de prosessene som skulle dekkes av Adviseringsmeldingen. Parallelt med prosessarbeidet ble meldingsinnholdet definert både på logisk og teknisk nivå. JSON ble valgt som meldingssyntaks for å forenkle integrasjon med Digitoll og kunne gjenbruke strukturer derfra. Peppol ble foreslått som teknisk infrastruktur fordi mange systemleverandører allerede brukte dette nettverket for å utveksle EHF-faktura.

​​

Første utkast til meldingsstandard ble sendt på høring i bransjen 8. desember 2023. Det kom inn en del gode innspill fra aktørene, og noen av disse ble fulgt opp i egne avklaringsmøter. Etter et par runder i arbeidsgruppen ble versjon 1.0 av meldingsstandarden ferdigstilt i slutten av januar.


Første utkast ble publisert her (senere oppdatert), sammen med høringssvarene.

​​

Stiftelsen NORSTELLA har også fått oppgaven med å forvalte meldingsstandarden, og sammen med noen utvalgte aktører er de nå i gang med å teste det tekniske oppsettet for meldingsutvekslingen.


Resultatet fra testen forventes å være klart i løpet av juni 2024.

Juni 2024

Adviseringsmelding versjon 1, - Høringsfrist 2023

 

Prosjekt «Felles meldingsstandard for adviseringer» ble initiert 13. oktober 2023, med en arbeidsgruppe på 7 deltakere, som var valgt ut av de 25 selskapene som gikk inn med startkapital for prosjektet, og med prosjektledelse fra Stiftelsen NORSTELLA.

Fokus for første del av prosjektet har vært å kartlegge de prosessene som skal dekkes av adviseringsmeldingen.

  1. Ankomstmelding og Tollpassfraktbrev

  2. Direktefortolling

  3. Direktefortolling i Digitoll

Selv om hovedhensikten med Adviseringsmeldingen er å forberede bransjen for kravene som kommer med Digitoll-løsningen (3), har arbeidsgruppen vurdert at det er fornuftig å starte med å bruke den som støtte for dagens prosesser (1 og 2). Det vil gi bransjen erfaring med meldingsstandarden og sørge for at den er ferdig utviklet når Digitoll blir et krav fra 1.april 2025.

Forslag til meldingsstandard for adviseringer for høring:

Standarden består av 2 dokumenter:

  • Meldingsstandard Adviseringsmelding.pdf med beskrivelse av

    • Bakgrunn og omfang

    • Prosesser, meldingstyper og parter som inngår

    • Use case og user stories

    • Meldingsinnhold

    • Teknisk oppsett

    • Eksempelmeldinger

  • Meldingstabell Adviseringsmelding.xlsx med oversikt over

    • Alle informasjonselementer med beskrivelse og mapping til Json-element

    • Hvilke meldingstyper de skal/kan brukes i (1..1 = påkrevd, 0..1 = valgfritt)

Kommentarer til meldingsstandarden skal sendes til norstella@norstella.no

 

Høringsfrist var fredag 22. desember 2023.

Høring 2023
Oppstartsmøte

NORSTELLA inviterte til Oppstartsmøte i Felleskapet FELLESMELDING STANDARD, 22. september 2023, digitalt på Teams.

Her finner du presentasjonen fra møtet.

Oppstartsmøte

Bakgrunn

I forbindelse med implementeringen av det nye hovedløpet for næringslivet har Tolletaten som kjent utviklet en løsning for digital innmelding av leveranser som skal tollbehandles før grensepassering. Denne løsningen inngår i Tolletatens nye konsept kalt «Digitoll», som omfatter digitalisering av næringslivets plikter ved import og eksport av varer til/fra Norge.

1. april 2025 avvikles dagens direktekjøringsordning, og digital melde- og opplysningsplikt (Digitoll) blir innført for alle transportmåter. Dette gir betydelig kortere frister for deklarering og behov for å utveksle komplete og nøyaktige deklareringsdata mellom tranportører og speditører i forkant av en grensepassering. I dag utveksles slike data på e-post og telefon/SMS med liten grad av standardisering og muligheter for bekreftende tilbakemeldinger.

Dessverre er denne løsningen i liten grad tilrettelagt for næringslivet og samhandling mellom de ulike aktørene i forsyningskjeden: Dette gjelder spesielt meldingsutvekslingen mellom transportør og speditør, som i fremtiden skal deklarere godset før ankomst til Norge.

Tolletaten har meldt tilbake at de anser det som næringslivets ansvar selv å finne ut av hvordan den fremtidige meldingsutvekslingen mellom aktørene i forsyningskjeden skal kunne skje. Som følge av denne tilbakemeldingen har en liten gruppe med transportører og speditører  (DSV Road AS, FREJA Transport & Spedisjon AS og Harald Halvorsen Spedisjon AS) satt seg sammen for å se på hvordan vi skal forholde oss til den nye løsningen. Initiativtakerne har fått andre aktører med på et spleiselag for å utvikle en første versjon av Felles meldingsstandarden.


 

Initiativ

For å kunne løse utfordringen med henblikk på den nødvendige meldingsutvekslingen mellom transportør og speditør i fremtiden, ser vi et behov for å etablere en felles og åpen standard som hele næringslivet kan ta i bruk. 

I den videre utviklingen av standarden – og forut for publisering av første versjon – anser vi det som viktig at flere aktører kan bidra med synspunkter og innspill.

På bakgrunn av dette tok aktørene i bransjen initiativ til å utvikle en felles meldingsstandard for utveksling av deklareringsdata. Og som en nøytral part med god kjennskap til transportbransjen ble Stiftelsen NORSTELLA bedt om å lede dette arbeidet.

Bakgrunn
Initiativ
NorStealla_uten STOR.png

FOR SPØRSMÅL OM ARRANGEMENTER OG MØTER: 
EPOST:  aktivitet@norstella.no

FOR SPØRSMÅL OM MEDLEMSKAP, FORTOLLING OG NODI-NUMMER:

EPOST:  norstella@norstella.no

POSTADRESSE:

NORSTELLA

Postboks 150

3476 SÆTRE

Org.nr. 977 143 330

  • White Facebook Icon
  • White LinkedIn Icon
  • Instagram
  • Hvit Twitter Ikon
Abonner på nyhetsbrevet vårt

Takk for din interesse!

En nøytral møteplass for å dele og bli inspirert til en ny digital fremtid!

NORSTELLA hovedfokus vil være generelle forutsetninger og suksessfaktorer for digital samhandling med spesiell vekt på internasjonal handelsforenkling, e-business, e-transport og e-identifikasjon.

 

Spesielt fokus er å bidra til samhandling mellom privat, kommunal og statlig sektor.

© 2025 by NORSTELLA

bottom of page