top of page

Digital læring - en analog transformasjonsprosess!

450254.jpg
mika-baumeister-4bF980HkVWA-unsplash.jpg
campaign-creators-gMsnXqILjp4-unsplash.j

Jon Arve Risan, Daglig leder NorStella

​​

08.09.2020

 

Vi fortsetter å følge Khrono (nyhetsavis for høyere utdanning og forskning). Nylig hadde Arne Krokan et innlegg hvor han fra sitt ståsted ryddet opp i begreper knyttet til digital læring. Ifølge ham er dette feil begrep fordi det ikke har noe med læring å gjøre All læring foregår inne i hodene våre, og der er prosessene analoge. Det som er digitalt, er stimuliene som kan føre til læring.  Fenomenet digital læring finnes derfor ikke. Transformasjonen er analog.

​

Å bruke verktøyene pdf, powerpoint eller zoom skaper derfor ingen fundamentalt endrede betingelser for læring. Dette er hva en ville kalle digitalisering og ikke digital transformasjon. En transformasjon tar utgangspunkt i at en endrer arbeidsprosesser fundamentalt.

​

Da handler det i læringssammenheng ikke lenger om forelesninger eller øvingsoppgaver på nett (MOOC), men om iscenesettelse av gode læreprosesser basert på ulike teorier eller perspektiver på og forståelser av læring.

​

Det behaviouristiske perspektivet setter fokus på hvordan vi kan skape positive forsterkere, som igjen er viktig for motivasjon til å arbeide. Det kognitive perspektivet handler om å forstå sammenhenger, og om å forstå betydningen av termer og hvordan ulike fenomen relateres til hverandre.

​

Mange av oss husker kanskje Tony Buzan og hans tankekart og hvordan det hjalp oss til å se og forstå kompliserte sammenhenger. De gamle tegneteknikkene er i dag digitale, men læringen ligger i forståelsen.

​

Dette var bare et lite resymé av artikkelen i Khrono. Du kan lese hele her.

bottom of page