Digital læring - en analog transformasjonsprosess!
Jon Arve Risan, Daglig leder NorStella
​​
08.09.2020
Vi fortsetter å følge Khrono (nyhetsavis for høyere utdanning og forskning). Nylig hadde Arne Krokan et innlegg hvor han fra sitt ståsted ryddet opp i begreper knyttet til digital læring. Ifølge ham er dette feil begrep fordi det ikke har noe med læring å gjøre All læring foregår inne i hodene våre, og der er prosessene analoge. Det som er digitalt, er stimuliene som kan føre til læring. Fenomenet digital læring finnes derfor ikke. Transformasjonen er analog.
​
Å bruke verktøyene pdf, powerpoint eller zoom skaper derfor ingen fundamentalt endrede betingelser for læring. Dette er hva en ville kalle digitalisering og ikke digital transformasjon. En transformasjon tar utgangspunkt i at en endrer arbeidsprosesser fundamentalt.
​
Da handler det i læringssammenheng ikke lenger om forelesninger eller øvingsoppgaver på nett (MOOC), men om iscenesettelse av gode læreprosesser basert på ulike teorier eller perspektiver på og forståelser av læring.
​
Det behaviouristiske perspektivet setter fokus på hvordan vi kan skape positive forsterkere, som igjen er viktig for motivasjon til å arbeide. Det kognitive perspektivet handler om å forstå sammenhenger, og om å forstå betydningen av termer og hvordan ulike fenomen relateres til hverandre.
​
Mange av oss husker kanskje Tony Buzan og hans tankekart og hvordan det hjalp oss til å se og forstå kompliserte sammenhenger. De gamle tegneteknikkene er i dag digitale, men læringen ligger i forståelsen.
​
Dette var bare et lite resymé av artikkelen i Khrono. Du kan lese hele her.