Lag for lag!

Jon Arve Risan, Styreleder NorStella

11.02.2019

For mange år siden påsto undertegnede at i fremtiden vill hardware bare være en dyd av nødvendighet og at det var på programvare slaget ville stå. På den tiden snakket vi kun om store og mellomstore datamaskiner og Norsk Data var på sitt største med tanker om å vokse inn i himmelen. Etter hvert ble det slik og verdien på programvare har langt overskredet verdien på maskinvaren (selv om de til en viss grad har utviklet seg i takt). 

Her om dagen leste jeg en forskningsartikkel fra MIT om «Data wrapping». Dette fenomenet oppstår når en virksomhet kombinerer et produkt eller tjeneste med analyser hvis formål det er å øke verdiopplevelsen hos kunden knyttet til tjenesten. 

 

Løken har med andre ord fått et lag til! 

 

«Data wrapping» (noen som har forslag til et begrep på norsk?) er nyttig når du trenger å 

  1. gi inntrykk av at et tilbud er tvers igjennom gjennomarbeidet, for eksempel produktbeskrivelser i en nettbutikk basert på registrert kundeadferd i butikken 

  2. tilføre verdi og gi inntrykk av å løse et konkret problem som kunden er opptatt av. Dette forutsetter at du har verktøy for å analysere behov og omforme denne kunnskapen til forslag til løsninger basert på eget vareutvalg 

 

En virksomhet kan vurdere å utnytte data wrapping overalt der den møter kunden, og særlig på områder der kunden tviler eller trenger en liten dytt for å ta en kjøpsbeslutning til virksomhetens beste. 

 

Den oppmerksomme leser innser at dette krever kunnskap og innsikt i to dimensjoner; eget tilbud og kundens behov. Start med begge! 

Hvis det er ditt mål å bli eller forbli digital, så er dette tidspunktet å slå til på, ved å etablere analysekapasitet som kan bli brukt under kundereisen. Kapasiteten brukes til å identifisere reelle behov i stedet for antagelser. Dette vil gi produkt- og tjenesteeierne en unik mulighet til å identifisere og levere verdiøkende løsninger til markedet. 

© 2019 by NorStella

  • White Facebook Icon
  • White LinkedIn Icon
  • Hvit Twitter Ikon