top of page

Innovasjonsradar! 

Jon Arve Risan, NorStella

Fagmiljøet rundt MIT er naturlig nok opptatt av innovasjon. Kunnskap om dette gir deres studenter og forskere best mulig utgangspunkt til å utnytte de mulighetene som til enhver tid er tilstede. 

I den forbindelsen har de laget en sjekkliste på 12 punkter (innovasjonsradar) for å kunne kartlegge virksomhetens innovasjonskraft: 

  1. Tilbud – vurder egen evne til å utvikle nye produkter og tjenester

  2. Plattform – tilstedeværelse av standard komponenter og byggesteiner i virksomhetens tilbud 

  3. Løsninger – i hvilken grad tilbyr/kan virksomheten tilby skreddersydde løsninger som løser ende-til-ende utfordringer (for kunden) 

  4. Kundebehov – egen evne til å møte uforløste behov hos konkrete kunder eller i hele kundesegmenter

  5. Kundeopplevelsen – i hvilken grad evner virksomheten å redesigne og forsterke kundeopplevelsen i sannhetens øyeblikk, dvs når kunden er i kontakt med virksomheten på ulikt vis i ulike kanaler

  6. Verdiskaping – evne til å redefinere eksisterende betalingsstrøm eller til å finne nye kreative måter å sikre verdiskapingen på 

  7. Prosess – potensiale for å skape større effektivitet i de interne arbeidsprosessene

  8. Organisering – trengs nye organisasjonsformer, funksjoner eller aktiviteter i virksomheten. Har denne stivnet i gårsdagens modeller 

  9. Supply Chain – trengs det til nye løsninger (aktører) og er tjenesteutsetting vurdert. Hvilken muligheter til å bli del i andres nettverk med egne produkter og tjenester eksisterer 

  10. Tilstedeværelse – trengs det nye distribusjonskanaler eller nytenking på hvor virksomheten kan møte kunden med attraktive tilbud (kjenn kundens behov)

  11. Networking – uutnyttede muligheter for å knytte kundene til seg i nettverk (for eksempel via apper), som knytter kundene tettere til virksomheten, som skaper økt kundeopplevelse og gir konkurransefortrinn.  

  12. Merkevare – i hvilken grad kan eksisterende produktkjennskap og gjenkjennelse utvides til nye segmenter og geografiske områder, eller utnyttes kreativt innenfor eksisterende

​

Når du har gjennomgått disse dimensjonene, og ærlig og objektivt gitt dem en verdi på en selvvalgt skala, kan du putte dem inn i et radardiagram og relativt enkelt avgjøre hvor du bør sette inn støtet.

​

​

Hvor kreves forbedringer, er den første erkjennelsen, med hva og hvordan, er de neste utfordringene. Godt begynt er dog halvt fullendt.

​

Det anbefales å gjøre slike tilstandsanalyser (måling) med jevne mellomrom.

​

Ikke glem å feire positiv utvikling!

​

bottom of page